1401/10/25

شمش فولاد چیست و چه کابردی دارد؟

شمش ماده‌ای است که برای تسهیل حمل و نقل و پردازش به یک شکل تولید می‌شوند. شمش ماده‌ای است که به شکلی معمولی مستطیل شکل ریخته می‌شود تا روی هم چیده شود تا حمل و نقل و پردازش آسان شود. شمش معمولا با فلزات مرتبط است، مانند شمش طلا که در انبار بانک‌ها نگهداری می‌شود، از محبوب‌ترین نوع شمش‌ها هستند که وجود دارند و بیشتر مردم آن ها را می‌شناسند.

یک شمش از تزریق یا ریختن مایع مذاب در قالب تشکیل می‌شود که در آن جا خنک می‌شود و شکل قالب را به خود می‌گیرد. شمش‌ها به مجموعه‌ای از قوانین تحویل خوب که توسط انجمن بازار شمش لندن (LBMA) وضع شده‌اند، مقید هستند.

انواع مختلفی از شمش‌ها وجود دارد که در ادامه معروف‌ترین و محبوب‌ترین شمش‌ها را توضیح داده‌ایم.

 

انواع شمش

شمش‌ها به اندازه فلزات انواع مختلفی دارند. برخی از رایج‌ترین شمش‌ها به شرح زیر است:

  • آلومینیوم: آلومینیوم در صنایع مختلفی مانند هوافضا، الکترونیک و لوازم خانگی استفاده می‌شود.
  • کبالت: کبالت برای ساخت آهن ربا استفاده می‌شود و در تلفن‌های همراه، باتری‌ها و صنعت پزشکی وجود دارد.
  • مس: مس یکی از فلزات پرمصرف است که به دلیل توانایی خود در رسانایی خوب الکتریسیته شناخته شده است.
  • آهن: آهن در بسیاری از صنایع مانند هوافضا و ساختمان سازی به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سایر شمش‌ها شامل تمام فلزات دیگر مانند طلا، نیکل و تیتانیوم است.

 

شمش فولادی چیست؟ 

شمش فولادی قطعه‌ای از فولاد است که برای سهولت حمل و نقل و نگهداری آن به شکل خاصی در آمده است. شمش‌های فولادی از ذوب فلز و سپس اصلاح شکل در قالب ساخته می‌شوند. خلوص شمش فولادی مانند اکثر شمش‌ها بسیار بالا است.

 

کاربرد های شمش فولادی

شمش‌های فولادی از سنگ آهن و زغال سنگ در ریخته گری ذوب می‌شوند. از آن ها برای تولید لوله‌های فولادی و تیرهای فولادی استفاده می‌شود. قالب‌های مورد استفاده برای ریخته گری شمش‌های فولادی دارای مقطع مربع، مستطیل، گرد یا چند ضلعی هستند که در آن فولاد مایع به شکل دلخواه جامد می‌شود تا با نورد یا آهنگری پردازش شود. 

شمش با سطح مقطع مربع برای نورد در بیلت، ریل و سایر مقاطع سازه‌ای استفاده می‌شود، در حالی که شمش با مقطع مستطیلی برای نورد در محصولات تخت استفاده می‌شود. برای ساخت لوله از شمش‌های گرد استفاده می‌شود. از شمش‌های چند ضلعی برای تولید لاستیک، چرخ و غیره استفاده می‌شود.

کارگاه‌های ذوب فولاد کم ظرفیت با کوره‌های القایی از قالب‌های شمش مقطع بسیار کوچک برای ریخته گری فولادهای مایع استفاده می‌کنند. شمش‌های فولادی تولید شده در این قالب‌های شمش به شمش مدادی معروف هستند. معمولا شمش فولادی مورد استفاده برای تولید محصولات نورد دارای وزنی در محدوده 5 تن تا 35 تن است. 

شمش مدادی برای نورد محصولات بلند تجاری و میلگردهای تقویتی استفاده می‌شود و وزن آن معمولا بین 100 کیلوگرم تا 200 کیلوگرم است. شمش‌های فولادی مورد استفاده برای تولید با آهنگری تجهیزات، قطعات سنگین می‌توانند شمش‌های بسیار بزرگی با وزن حتی 600 تن و بیشتر باشند.

سخن آخر

در این مقاله از آذر فولاد سعی کردیم به صورت خلاصه درمورد چیستی شمش فولادی و کاربرد‌های آن توضیح دهیم. امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال می‌توانید با ما در ارتباط باشید.