1401/12/15

فولاد ck60 چیست؟ + کاربردهای فولاد ck60

فولاد نوعی آلیاژ است که از ترکیب آهن و کربن تولید می شود. این آلیاژ یکی از پر مصرف‌ترین آلیاژها محصوب می‌شود که دارای  استحکام بالایی است. همچنین یکی از مشخصات ویژه فولاد امکان ساخت فولاد و انواع آن اعم از نوع آلیاژی می‌باشد که با اضافه کردن دیگر عناصر به آن امکان پذیر می‌باشد.

آلیاژ CK60 یکی از آلیاژهای فولادی پرکربن است که فرآیند ساخت آن درصد کربن کمتری نسبت به فولادهای آلیاژی دارد. نام دیگر آلیاژ CK60 چیست؟ این آلیاژ با نام SIQUAL 1221 نیز شناخته می‌شود و کاربردهای زیادی برای صنایع مختلف ارائه می دهد.

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم این آلیاژ امکان استفاده از آن برای عملیات حرارتی است. حداکثر سختی برینل CK60 241 است. این فولاد استحکام و سختی بیشتری نسبت به CK45 دارد و اغلب در سازه‌های فولادی که باید بارهای سنگین را تحمل کنند استفاده می‌شود. البته این آلیاژ کاربردهای دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

برخی از عناصر شیمیایی که در ساختار این آلیاژ به وفور استفاده می‌شود عبارتند از کربن، منگنز و سیلیکون. این نوع آلیاژ با استفاده از فرآیند نورد گرم ساخته می‌شود که دارای خواصی مانند مقاومت در برابر ضربه، استحکام بالا و قابلیت فشار بالا می‌باشد.

 

 


مشخصات آلیاژ  CK60

 

درصد عناصر به کار رفته در مقادیر زیاد در ترکیب آلیاژ SK60 به شرح زیر است:

 

کروم حداکثر 0.40 درصد: وجود درصد بالای کروم در ترکیب این آلیاژ موجب افزایش استحکام و قابلیت سختی آن گردیده است.
کربن 0.61 درصد: آلیاژ فولادی CK60 از جمله فولادهای پر کربن محسوب می‌شود.
نیکل حداکثر 0.40 درصد
سیلیسیم حداکثر 0.40 درصد

 

همان‌طور که قبلا ذکر شد، روش ساخت فولاد آلیاژی CK60 نورد گرم است. هنگامی که فولاد در کوره ذوب می‌شود، عناصر مختلفی به ترکیب آن اضافه می‌گردد. سپس فولاد آلیاژی تا دمای 650 تا 700 درجه سانتی‌گراد گرم، و در نهایت به آرامی سرد گشته و سختی برینل آن به 241 می‌رسد.

 

دلیل قیمت بالای آلیاژ CK60 چیست؟

 

 از آنجایی که فرآیند ساخت این آلیاژ و محصولات فولادی ساخته شده با آن (مانند صفحات فولادی، میله‌ها، نوارهای فولادی و غیره) پیچیده است، ممکن است گران‌تر باشند. اما قیمت بالاتر آلیاژ فولاد CK60 را می‌توان با استحکام و سختی بالاتر نسبت به مدل‌هایی مانند CK45 توجیه کرد.

 

 

مطلب مرتبط: روش‌های تولید فولاد

 

ویژگی‌ها و کاربرد آلیاژ CK60

 

این نوع فولاد اغلب در صنعت ساختمان سازی و برای ساخت سازه‌های فولادی که به استحکام بالا و ظرفیت باربری بالا نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که ذکر شد استفاده از آلیاژ CK60 در عملیات حرارتی، از ویژگی‌های بسیار مهم این آلیاژ است. حداکثر سختی برینل آلیاژ CK60 241 است.

به عنوان مثال میلگردهای ساخته شده با آلیاژ CK60 در اثر قرار گرفتن در دمای 500 تا 700 درجه سانتی‌گراد بسیار سخت می‌شوند. به همین دلیل می‌توان از آن‌ها برای ساخت قطعات خودرو، سلاح‌های نظامی و تجهیزاتی که در صنایع نفت و گاز استفاده می‌شود مانند پتروشیمی، ساختمانی و … استفاده کرد.

یکی دیگر از محصولات فلزی ساخته شده با استفاده از این آلیاژ، تسمه فلزی است. این نوع تسمه‌ها از کیفیت بالایی برخوردار بوده و حداکثر ضخامت آنها 90 میلی متر و عرض آن ها 1 تا 2 متر است.

 

برخی دیگر از کاربردهای آلیاژ CK60:

ساخت شافت, بوش, میله‌های اتصال و…
ساخت قطعات مورد استفاده در مهندسی مکانیک
ساخت ابزار دستی کشاورزی, فنرها و…

 

 

سخن نهایی

 

در این مقاله فولاد CK60  را بررسی کردیم. فولاد CK60 یکی از آلیاژهای فولادی پرکربن است که فرآیند ساخت آن درصد کربن کمتری نسبت به فولادهای آلیاژی دارد. جهت خرید انواع میلگرد، انواع شمش فولادی، قطعات و مجموعه‌های خط نورد و.. می‌توانید با آذر فولاد امین تماس بگیرید.