1401/02/22

همه چیز در مورد میلگرد آجدار

میلگرد یکی از مقاطع فولادی است که در صنعت ساختمان سازی از آن استفاده می‌شود. میلگرد دارای انواع مختلف با کاربردهای متفاوت است. به طور کلی میلگردها برای جبران ضعف مقاومت کششی بتن در برابر نیروهای وارد شده، در درون بتن استفاده می‌شود. میلگرد در دو دوع ساده و آجدار تولید و به بازار عرضه می‌شود. میلگرد آجدار باعث افزایش چسبندگی آن در درون بتن می‌شود. در این مقاله میخواهیم به طور مفصل در مورد میلگرد آجدار صحبت کنیم. 

میلگرد آجدار چیست؟ 

میلگرد آجدار یکی از مهمترین مقاطع فولادی است و در بسیاری از صنعت ها کاربرد دارد. میلگرد آجدار در انواع مختلفی تولید می‌شود که تفاوت آن در میزان آج روی میلگرد است. میلگرد های A3 و A4 بیشترین میزان آج را دارا می‌باشند و غالبا در ساخت تیرچه های بتنی، اسکلت فلزی، ساخت ففوندانسیون و... کاربرد دارند. میلگرد آج دار به دلیل مقاومت بالا و خشک بودن، قابلیت خمکاری و جوشکاری را ندارند. 

از انواع دیگر میلگرد ها می‌توان به سری A2 اشاره کرد که در مقایسه با دو نوع بالا دارای آج کمتری است. این نوع میلگرد به دلیل وجود آج کمتر، قابلیت خمکاری و جوشکاری را دارند و برای ساخت خاموت، رابیس و.. از آن استفاده می‌شود. میلگردهای A1 بهترین میلگرد برای خمکاری و جوشکاری هستند. 

ویژگی های میلگرد آجدار

میلگرد آجدار قابلیت خم شدن تا 180 درجه بدون ترک خوردگی و شکستگی را دارند. این نوع میلگرد در جایی که امکان ترک خوردگی بتن وجود دارد، در مقایسه با دیگر میلگرد ها، پیوستگی بهتری با سیمان ایجاد کره و باعث می‌شود تاب آوری کل سازه افزایش یابد . بنابراین استفاده از این نوع میلگردها استحکام سازه را تا 40 درصد افزایش میدهد و به طبع آن هزینه نیز افزایش خواهد یافت. 

میلگردهای آجدار، از فولاد حرارت دیده ساخته می‌شوند. در نتیجه آن این نوع میلگردها در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند. این موضوع به تنهایی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که درصورت زنگ زدن، میلگرد حجم بیشتری را اشغال کرده و باعث می‌شود بتن اطراف آن فشار زیادی را متحمل شود. در نتیجه باعث ترک خوردگی، پوسته پوسته شدن و در نهایت تخریب و شکست ساز می‌شود. 

علاوه بر آن، خم کردن میلگردهای آجدار بسیار ساده است و باعث کاهش هزینه و اتلاف وقت نیروی کار می‌شود. همچنین میلگردهای آجدار مانند تمام محصولات متالیک دیگر میتوانند بازیافت شوند. 

تفاوت میلگرد ساده با میلگرد آجدار در چیست؟

جنس میلگرد ساده از فولاد نرم است و سطح فولاد نرم، صاف بوده و دایره مانند می‌باشد. میلگرد ساده از استاندارد A1 پیروی می‌کند و با همین نام نیز شناخته می‌شود. از این نوع میلگردها برای جوشکاری، آهنگری و باند فرودگاه ها استفاده می‌شود. برای ساخت سازه هایی نظیر پل و... استفاده از این نوع میلگرد توصیه نمی‌شود. 

در مقابل، میلگرد آجدار، دارای برآمدگی (آج) یا به عبارتی دندانه هایی در سطح خود است. این نوع میلگرد در مقایسه با میلگرد ساده، خاصیت کشسانی بالایی دارد. همچنین این میلگردها در استاندارد های A2، A3 و A4 در دسترس اند. همچنین این میلگردها مقاومت بیشتری نسبت به سایر میلگرد ها دارد.